Kerged motofreesid

Kerge grupp on esindatud motofreesidega, mille võimsus ei ületa 4 hj ja kaal on kuni 35-40 kg.
3 - 8Need masinad on ette nähtud väiksemate õue- ja aiamaade  töötlemiseks ja seetõttu on eriti populaarsed väiketalu- ja  suvilaomanike seas, kellel on vaja harida oma puu- ja juurviljaaedu. Mulla pealmise kihi kobestamine ja selle ettevalmistamine juurviljade istutamiseks – just see on põhiline operatsioon, mille jaoks seda masinat soetatakse.

Kergete motofreeside haardelaius ei ole suur – see on kuni 50 cm. See piirab nende tootlikkust ja3 - 7 seepärast soovitatakse neid  väiksemate – kuni 600-800 m2  - alade töötlemiseks. Teiselt poolt võib selline 50-sentimeetrine haardelaius osutuda liiga suureks reavahede kobestamiseks ja mulla  harimiseks muudes kitsastes kohtades, seepärast on soovitav, kui oleks võimalus vähendada kogu haardelaiust freeside sektsioonide mahavõtmisega.                      

Nende motofreeside kobestamissügavus on ulatuses 10-15 cm ja sõltub pinnase tüübist ja seisundist, samuti ka sellest, millise kiirusega pöörlevad frees-kultivaatorid.

Freeside pöörlemiskiiruse mõju pinnase töötlemisprotsessile

Kergete motofreeside väike kaal ja väiksed mõõdud  kergendavad nende transportimist, sest nad mahuvad suurepäraselt auto pakiruumi või isegi mis tahes auto salongi. Teiselt poolt põhjustab väike kaal motofreesi  ”hüppamist” siis, kui pinda soovitakse sügavamalt töödelda. Ja siis tuleb sügavkündmiseks teha tõsiseid jõupingutusi, mis ei vii alati oodatud tulemuseni.

Kergete motofreeeside  kasutusvaldkond on piiratud eelkõige nende ebapiisava kaaluga ja mootori väikse võimsusega. Nii, ei kõlba nad üldse töötlemata maapinna („uudismaa”) üleskündmiseks, töötamiseks rasketel ja savistel pinnastel, lisaks ka adraga kündmine osutub paljudele mudelitele teostamatuks ülesandeks. Nende tööde tegemiseks on mõeldud muu, tõsisem tehnika. Kuid aga vanadel juurvilja- ja marjapeenardel, samuti kasvuhoonetes, st sellistel pinnastel, mida aastast aastasse haritakse, tunnevad need motofreesid ennast piisavalt kindlalt.

3 - 3

Komplekteeritakse kergeid mullafreeside freeside-kobestajatega. Peale selle pakuvad tootjad tihti täiendavaid rippseadmeid (ader, muldaja jms) muude põlluharimistööde jaoks. Läheneda sellele tuleb pinnase seisundit ja maapinna töötlemissagedust arvestades, sest jällegi väike kaal ja ebapiisav mootorivõimsus täiesti võivad raskendada kultiveerimisjärgset põllutööd.

Kerged motofreesid on enamuses masinad ühe kiirusega. Samal ajal on mõnedel mudelitel ka tagumine kiirus, mis on eelistatav, sest see on väga mugav manööverdamisel tihedalt istutatud taimede vahel.

3 - 4

Kaasaegsed kerged motofreesid varustatakse peamiselt 4-taktilise mootoriga. Neil, puhta bensiiniga töötavatel mootoritel, on 2-taktiliste, bensiini ja õli seguga töötavate mootorite, ees rida eeliseid. Sama võimsuse juures kasutavad nad vähem kütust, bensiini ei ole nende jaoks vaja segada õliga, neil on tunduvalt väiksem vibratsioon ja müratase.

Konstruktsiooni poolest on kerged motofreesid lihtsad, töös on nad vähenõudlikud. See kindlustab nende kasutuslihtsuse ja mitte keerulise tehnohoolduse.  Tuleb hoida silm õlitaseme peal mootoris, õigel ajal mootoririhmad pingule tõmmata ja õhufiltrit puhastada. Selline regulaarne tehnohooldus on igale inimesele jõukohane ja ei vaja mingeid spetsiaalseid teadmisi ega oskusi.